Rólunk

2021. április 1., csütörtök

Fantasy világok a magyar irodalomban Darvas Petrával készült interjú ("misztikus, mágikus cselekményekkel, izgalmas világfelépítéssel és jól megformált szereplőkkel kápráztatjuk el az olvasót")

A Fantasy világok a magyar irodalomban interjúsorozatom keretein belül most Darvas Petrát kérdezem az írásról és a világteremtésről.

 


Köszönöm, hogy elfogadtad a felkérést és beszélgetsz velem erről az érdekes témáról.

Én köszönöm, hogy részt vehetek az interjúban.

 

Miért pont a fantasy zsánerben kezdtél el írni? Mit szeretsz benne?

Azért szeretem a fantasyt, mert határtalan lehetőségeket kínál az írónak, ugyanakkor óriási kihívás. Nem csupán misztikus, mágikus cselekményekkel, izgalmas világfelépítéssel és jól megformált szereplőkkel kápráztatjuk el az olvasót, hanem ezek összhatásával teremtünk eredeti, átélhető atmoszférát. Ilyesmit alkotni pedig kihívás.

 Amikor eszedbe jut egy ötlet, hogyan alkotod meg a világot?

Először megjelenik a téma, amiről írni szeretnék, párhuzamosan pedig megformálódnak a szereplők. Tudom, milyen fejlődési ívet szánok nekik, és ehhez olyan környezetbe kell őket helyeznem, amellyel kölcsönösen hatnak egymásra. Ez akkor valósulhat meg, ha a világ azelőtt is működött, hogy a karakterek betették volna oda a lábukat.

Szeretem a portal fantasyt, mert az a szereplő, aki átlép egy másik világba, nemcsak azon a világon alakít, hanem hazatérve, a benne végbement fejlődéssel eddigi életében is megváltoztat valamit. A karakterfejlődés mindig fókuszban van, és jelen tudásom szerint, ezt eddig a portal fantasyban tudtam a legjobban kibontani.

 Mennyi ideig tart kiépítened a világodat és ez mitől függ?

Attól függ, mit írok éppen. Novella esetén kifejezetten funkcionálisan építem fel a világot, hogy a szereplők tudjanak benne létezni. Regény írása előtt fontos szempont, hogy a világ működjön önmagában is, a mágia ne legyen öncélú motívum. Az Ikrek Mágiája egy olyan világban játszódik, melynek első sugallata nagyjából négy éve született meg a fejemben. Szóval sok időbe telt, amíg a többszöri átformálással olyanná vált, amelybe beengedtem a szereplőimet.

 Szoktál ihletet meríteni? Ha igen, honnan?

Sokat, sokszínűen álmodom, fantáziautazásokat teszek, állandóan párbeszédeket futtatok a fejemben, képekről találok ki eredettörténeteket. Szeretem a fantasy filmeket, olvasok a zsánerben és zsáneren kívül, illetve nyitott szemmel és füllel járok. Néha elég egy utcatábla az ihlethez, vagy egy elcsípett mondat a boltban. Ezeket olykor kisebb, csattanós történetekben is megírom. A karakteralkotáshoz pedig elengedhetetlen pszichológiai, önismereti, társadalmat érintő témák követése. Mivel jelenleg ifjúsági történet írok, a kamaszokkal, családdal kapcsolatos témák kifejezetten fókuszban vannak.

 Mit érzel a legnehezebbnek és mit a legkönnyebbnek a fantasy írásban?

Az olvasók közül vannak, akik szeretik, ha már a történet elején hosszú leírásban képet kapnak a világról és annak különlegességeiről, esetleg lényeiről, törvényeiről, míg mások azt szeretik, ha fokozatosan tárul eléjük a világ, és a cselekménnyel együtt válik láthatóvá. Én az utóbbi táborba tartozom, ezért így is írok. Abból a szempontból nagyobb falat ez a technika, hogy tudatosabb tervezést igényel az információk átadásának szempontjából. Nagyon szeretek több nézőpontkarakterben dolgozni, a helyszíneket, új információkat az ő szemükkel megmutatni, az olvasó így az ő reakcióikon keresztül élheti át a történetet. Otthonos terep számomra a nézőpontváltás, szeretek a szereplők bőrébe bújni, megszólalni a hangjukon.

Nekem az a legnehezebb a fantasy írásában, hogy nem látok rá kívülről a szövegemre, vajon sikerült-e az olvasónak átadnom az atmoszférát, érthető-e a történet. Ilyenkor pihentetem a szöveget, majd visszatérek rá később. Hosszadalmasabb így az alkotási folyamat, de megéri.

 Szerinted lehet a mai világban újat alkotni, amire még senki sem gondolt, vagy az író egyedi látásmódja teszi az adott művet különlegessé?

Szerintem az írói hang sokkal fontosabb, mint az, hogy egyes motívumokkal találkoztunk-e már vagy sem. Ha több író által megalkotott világ nagyon hasonló, akkor is biztosan mást fognak a karakterei kihozni a történetből. Engem sokkal inkább zavar, ha a szereplők kidolgozatlanok.

 Számodra milyen az igazán jó fantasy?

Olvasóként az a tapasztalatom, ha a karakterek életre kelnek, bármilyen történet magával ránt. Ha a világ jól felépített, és még az író stílusa is tetszik, oda- és visszavagyok.

Mit gondolsz a magyar fantasy irodalomról? Külföldi írók meglehetősen komoly műveket tesznek le az asztalra. Szerinted a magyar írók is képesek erre, vagy még messze járunk tőlük?

Nem nemzeti kérdés, ki milyen komoly művet tesz le az asztalra. Tudjuk, hogy a magyar írók helyzete nehéz. Hazánkban kevesen engedhetik meg magunknak, hogy az írás legyen a foglalkozásuk. Lehetőségektől, tapasztalatoktól, környezettől, habitustól, életmódtól is függ, ki mit tud kihozni magából, és nem kevés tanulástól. Egy írónak ugyanúgy tanulnia kell, követnie a trendeket, csiszolni az írástechnikáját, mint ahogyan az orvosoknak, tanároknak is továbbképzésekre kell járniuk. Az is tud jó történetet írni, aki bejárta a világot, ahogyan az is, aki csak a Balatonig jutott el, mert ha megtalálja az írói hangját, meg tudja írni azt a történetet, amellyel vonzza majd a közönségét.

Szerintem több magyar író történetét popcornnal és kólával a kezünkben látnánk viszont, ha az író Amerikában született volna. De nem attól lesz jobb vagy rosszabb egy sztori, hogy vászonra kerül-e vagy sem. Szóval higgyük el, hogy jók vagyunk; sokat írjunk, olvassunk!

 Darvas Petra írói oldala 

Darvas Petra instagram

Ikrek Mágiája (Hópelyhek májusban 1.)

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése