A Fantasy világok a magyar irodalomban interjúsorozatom keretein belül Szemán Zoltánt kérdezem az írásról és a világteremtésről.
Köszönöm,
hogy elfogadtad a felkérést és beszélgetsz velem erről az érdekes témáról.
Miért
pont a fantasy zsánerben kezdtél el írni? Mi vonz benne?
Egyetlen
szóval: a szabadság. Kedvelem az olyan elképzelt világokat, ahol szinte semmi
sincs kőbe vésve. Például nem mindenhol/mindenkire érvényesek a fizika
törvényei, vagy olyan tulajdonságokkal bírnak a szereplők, amikről a valóságban
csupán álmodozhatunk, és így tovább.
Amikor
eszedbe jut egy ötlet, hogyan alkotod meg a világot?
Én
egyike vagyok azon szerzőknek, akik nem terveznek, méricskélnek és analizálnak.
Csupán elkezdek írni, és a történet visz magával. Persze azért arra igyekszem
odafigyelni, hogy ne legyenek benne logikai hibák, de – most nagyon fellengzős
leszek – az én esetemben a történet önmagát írja, általam. Sokszor még a regény
közepén sem tudom, hogy mi lesz a vége. Igaz, olyan is előfordult már, hogy
éppen a befejezésben voltam biztos. Kicsit úgy képzeld el, mint amikor egy
kézműves felteszi a korongra a nedves agyagot, és a szemed előtt válik hol
magasabbá, hol szélesebbé az anyag…
Mennyi
ideig tart kiépítened a világodat és ez mitől függ?
Alapjában véve kedvelem az egyszerűbb felállást, az olyan világot, aminek azért van köze a valósághoz, különösen az emberi tulajdonságok tekintetében. Ennélfogva maga a világteremtés számomra nem tart sokáig, hiszen a helyszín lehet egy jelenkori nagyváros, vagy akár egy középkori birodalomra emlékeztető világ is. Hogy mitől függ? Nos, az éppen aktuális hangulatomtól. Viszont, amikor csak lehet, megpróbálom ötvözni, párhuzamba vagy éppen ellentétbe állítani a hátteret. Például van olyan fantasy regényem, aminek egy angyalvadász démon a fő alakja, de a vadnyugaton játszódik. Szokatlan párosítás, de szeretek kísérletezni. Töredelmesen bevallom, hogy én bizony sokszor inkább a cselekményre koncentrálok, és a bétáim szólnak rám, hogy a világképet se felejtsem el…
Szoktál
ihletet meríteni? Ha igen, honnan?
Nálam, ahogy a barátaim mondani szokták, a „hülyeség csak úgy magától kipattan a fejemből.” Amikor ihletre kerül a sor, leginkább a zenéből merítem.
Habár
nem vagyok vallásos, de ezt a zenét hallgatva még tán én is kardot, pajzsot
ragadnék, hogy visszafoglaljam Jeruzsálemet. (Oké, ez persze kicsit túlzás.)
Megesik, hogy írás közben, gondolatban zenét kapcsolok egy-egy részhez. Az alábbi dal például egy olyan részhez kötődik, ahol egy pixie (egyfajta tündérke) altatódalt énekelt egy kisgyereknek.
Mit
érzel a legnehezebbnek és mit a legkönnyebbnek a fantasy írásban?
Szerintem
a legnehezebb dolog megmaradni az érthetőség mezsgyéjén. Olvastam pár olyan
művet, amiben a történet fantasztikusan jó lett volna, ha a szerző nem
szabdalja szét tíz szálon futó cselekményre, és nem tesz bele tucatnyi
többé-kevésbé fő karaktert. Mindezt megcifrázva nevetségesen bonyolult,
kimondhatatlan nevekkel. Pár oldal után letettem, mert képtelen voltam
megjegyezni a rengeteg idegen csengésű, mégis hasonló nevet. Az ilyen jellegű
művek leginkább talán csak a hardcore fantasy rajongóknak szólnak. (Én a
műveimmel inkább megmaradok a sekélyebb vizekben.) Nem igazán hiszem, hogy akad
könnyű dolog egy fantasy történet megírásában. Talán annyi, hogy vannak
bizonyos sablonok (pl. ogrék, sárkányok stb.), amiket fel lehet használni, de a
figyelmetlen vagy lusta író kegyetlenül elcsúszhat velük az unalmas sablonosság
mezője felé.
Szerinted
lehet a mai világban újat alkotni, amire még senki sem gondolt, vagy az író
egyedi látásmódja teszi az adott művet különlegessé?
Nehéz
újat, egyedit alkotni. Viszont szerintem az egyedi látásmód és a zsánerek,
műfajok ötvözése képes megfűszerezni még egy amúgy átlagos történetet is. Hogy
mondjak egy fura példát: Mindenki ismeri a rántott szeletet. Na, igen, de mi
van akkor, ha mondjuk nem csak lisztben, tojásban és zsemlemorzsában forgatjuk
meg a húst, hanem még mustárban is? Máris teljesen más lesz az íze…
Számodra
mitől lesz egy fantasy középszerű és mitől kiemelkedő?
A középszerű mű ismérvei: sablonos alapsztori,
sablonos karakterek, sablonos fordulatok, sablonos háttérvilág és sablonos
végkifejlet. Ha ezek közül legalább kettőről elmondhatjuk, hogy nem az unalomig
ismert kategóriába tartozik, az már az én szememben jó regény. Ha pedig három,
vagy több, akkor feltétlenül a kiemelkedő jelzővel illetném. (Persze, csak
akkor, ha az író stílusa gördülékeny, olvasmányos.)
Mit
gondolsz a magyar fantasy irodalomról? Külföldi írók meglehetősen komoly
műveket tesznek le az asztalra. Szerinted a magyar írók is képesek erre, vagy
még messze járunk tőlük?
A
magyar szerzők is képesek mindarra, amire a külföldi társaik. A különbség
leginkább csak a marketingben van, illetve… Lehet, hogy tévedek, de személy
szerint elég sokszor találkozom azzal a furcsa jelenséggel, hogy az olvasók
jelentős része szinte mereven elutasítja a magyar szerzőket, mondván: „Ami
magyar, az már nem is lehet jó.” Ezért megköveznek majd, de nem bánom: szükség
lenne egyfajta olvasói szemléletváltásra, hogy a tehetséges, mégis a kutyának
sem kellő magyar szerzők is befuthassanak. A problémát csak fokozza, hogy sok
kiadó nem hajlandó szóba állni „noname” magyar szerzőkkel. Igaz,
rengeteg középszerű vagy éppen silány (magyar) mű lát napvilágot, és talán –
hangsúlyozom, talán –, ha a (magyar) szerzők fele éri, érheti el azt a szintet,
amit az olvasók elvárnak. De ez már egy másik történet…