A Fantasy világok a magyar irodalomban interjúsorozatom keretein belül Aurora Lewis Turnert kérdezem az írásról és a világteremtésről.
Köszönöm, hogy elfogadtad a felkérést, és hogy beszélgetsz velem erről az érdekes témáról.
Miért pont a fantasy zsánerben kezdtél el írni? Mi vonz benne?
Egyrészt persze a gyermekkori kedvenc olvasmányom, A gyűrűk ura miatt vonz a fantasy zsáner, másrészt pedig itt érzem igazán szabadnak magam. Tetszik, hogy nem kell ragaszkodnom a jelen világ szabályaihoz, törvényeihez, a múlt eseményeihez, hanem itt teljes mértékben elrugaszkodhatok a valóságtól. Van, hogy ez a kitalált világ merőben új, de nagyon érdekel a jövő is, hogy mi vár ránk száz, vagy ezer év múlva, ha megérjük. Ekkor persze a meglévő „romokra” építkezem.
Amikor eszedbe jut egy ötlet, hogyan alkotod meg a világot?
Nálam az ötlet és a világ kéz a kézben jár. Mondok egy
példát. Már hosszú ideje megvolt a fejemben a Bolygókeringő trilógiám
alapötlete. A fejemben már jóval azelőtt lejátszódtak a dialógusok, hogy
leültem volna megírni a történetet. Azért nem ragadtam előbb tollat, mert ezek
az ötletek, párbeszédek akkor még kicsit lógtak a levegőben. Aztán abban az
időszakban egyre több olyan témájú cikk jött velem szembe, hogy mi lesz az
emberiség sorsa, ha nem vigyázunk a bolygónkra. Többször hallottam, hogy újabb
és újabb olyan planétákat fedeztek fel a tudósok, melyek papíron alkalmasak
lennének az életre. És valahogy ezen a ponton rajzolódott ki a fejemben a
trilógia világképe. Itt viszont már nem tudtam megállni, hogy tollat ragadjak,
mert már minden kész volt. Nem csoda, hogy három hónap alatt írtam meg az
egyébként igen vaskos trilógiát.
Mennyi ideig tart kiépítened a világodat és ez mitől függ?
Ahogy a fenti példa is mutatja, ez eléggé változó.
Van, hogy felbukkan egy ötlet a fejemben, ami jó-jó, de valahogy nem az igazi,
talán meg sem írom. Máskor pedig elkap a gépszíj, és nincs megállás, pár hónap
alatt kész is a történet. De az rám mindig érvényes, hogy előbb már a fejemben
meg kell születnie az ötletnek. Persze ez az ötlet sosem száz százalékos,
amikor leülök írni, hanem írás közben is sokat alakul, de szerintem fontos,
hogy az alapötlet már előre kigondolt legyen. Én legalábbis így működöm.
Szoktál ihletet meríteni? Ha igen, honnan?
Persze, hogy szoktam! Azt viszont nehéz megmondani,
hogy honnan. Sok dolog hat rám a könyvektől és filmektől kezdve a tudományos
cikkeken át az életem eseményein keresztül egy jó beszélgetésig a barátaimmal
vagy a férjemmel. A lényeg, hogy felötlik a fejemben egy gondolat, ami beindít,
megmozgat, és aztán észre sem veszem, már kész is a terv.
Mit érzel a legnehezebbnek és mit a legkönnyebbnek a fantasy írásban?
Szerintem a legkönnyebb az, hogy te irányítasz mindent;
ha úgy akarod, fordítottan működik a gravitáció, zöld az ég és kék a fű,
különböző lényeket alkothatsz és így tovább. Mindig a történelmi regény zsánerrel
szoktam párhuzamba állítani a fantasy-t. Annak, aki egy bizonyos történelmi
korban játszódó regényt kíván megalkotni, bizony nehéz feladata van, hiszen jól
kell ismernie a kort ahhoz, hogy hiteles legyen az írása. A fantasy-nál ez a
veszély nem áll fenn. Viszont a nehézsége abban áll szerintem, hogy az alapjaitól
kell felépíteni egy egészen új világot. Ahhoz, hogy ez a világ legalább annyira
hiteles és hihető legyen, mint amit a történelmi regényektől elvárunk, sokat
kell dolgozni rajta.
Szerinted lehet a mai világban újat alkotni, amire még senki sem gondolt, vagy az író egyedi látásmódja teszi az adott művet különlegessé?
Azt szokták mondani, hogy nincs olyan regény(ötlet),
amit még ne írtak volna meg. Szerintem nagyon nehéz egyedit alkotni. Az én
regényeimet is szokták ehhez-ahhoz hasonlítani, ami nem túlzottan tesz
boldoggá, de elfogadom. Főleg, ha olyan regényhez/filmhez hasonlítják őket, amiket
én is szeretek. Nem baj az, ha az olvasónak eszébe jut róla más alkotás, de persze
azért fontos, hogy ne érezze koppintásnak. Születésünktől ki vagyunk téve
bizonyos hatásoknak, szóval úgymond emberi mivoltunkból fakad, hogy tanulunk a
környezetünktől. Szerintem nem baj, ha az író szivacsként működik. Befogadja
azt, amit a környezete ad a számára, aztán ezek a hatások ülepednek kicsit, és
a végén születik egy önálló mű. A világon mindenki egyedi és különleges, mások
vagyunk, de bizonyos dolgokban nagyon hasonlítunk. Szerintem így van ez a
könyveknél is.
Számodra mitől lesz egy fantasy középszerű és mitől kiemelkedő?
Szerintem a fantasy pont a maga világától, hátterétől,
problémafelvetésétől lehet kiemelkedő. Miközben olvasok, szeretem azt érezni,
hogy „Ez igen! Ez miért nem nekem jutott eszembe?” A középszerű regényeknél
elmarad ez az érzés. Ez nem azt jelenti, hogy azoknak nincs helyük a
könyvpiacon, hiszen ettől függetlenül szórakoztatnak, gondolkodtatnak, hatnak
ránk. De nekem akkor válik egy könyv igazán kedvenccé, ha megvan ez az érzés,
és ha úgy magába szippant, hogy azt veszem észre, hogy csak falom a
fejezeteket.
Mit gondolsz a magyar fantasy irodalomról? Külföldi írók meglehetősen komoly műveket tesznek le az asztalra. Szerinted a magyar írók is képesek erre, vagy még messze járunk tőlük?
Úgy gondolom, hogy a magyar íróknak tehetség
szempontjából maximálisan megvannak az adottságaik arra, hogy ők is olyan
könyveket írjanak, amiket aztán ezrek és tízezrek olvasnának szívesen, esetleg
filmet készítenének belőlük. Csak az a baj, hogy a könyvkiadás másként működik
idehaza és külföldön. Például Amerikában az íróknak van ügynökük, akik intézik
a kiadókeresést, a szöveggondozással kapcsolatos szakembereket, a marketinget,
mindent. Ott az írónak az a dolga, hogy írjon. Idehaza az írók emellett
marketing szakemberek, jó esetben grafikusok, miközben vért izzadnak azért,
hogy eljusson a regényük ahhoz az apró olvasóréteghez, akik idehaza szeretnek
könyvet venni a kezükbe. Nincs olyan, aki komolyabban támogatná őket, és ahogy
a kollégákkal beszélgetek, azt lehet nagy általánosságban mondani, sokszor
maguk a kiadók sem állnak a helyzet magaslatán. A fantasy-írók dolgát szerintem
az is nehezíti, hogy a hazai olvasók a romantikus könyveket preferálják. Ahogy
néha szembejön velem egy-két sikerlista, azt tapasztalom, hogy főként
romantikus könyvek töltik ki azokat. Pedig, ha megkérdeznénk az utca emberét,
hogy milyen zsáner áll hozzá közel, sokan mondanák a fantasy-t. Emellett még
nem is beszéltünk az illegális letöltésekről, mint nehezítő tényezőről! De nem
kívánok erre kitérni, mivel azt máshol mások megteszik helyettem is. Szóval a
kérdésedre válaszolva úgy gondolom, hogy a tehetség megvan, csak a feltételek
és körülmények nem igazán adottak. Ahogy Magyarországon sok dologban, itt is
érződik, hogy kelet és nyugat közé szorultunk. Hatnak ránk a nyugatról jövő
áramlatok, de sajnos még sok szempontból fejlődnünk kellene. És itt egyáltalán
nem a tehetségről beszélek! A tehetség megvan, a körülmények nem mindig adottak
ahhoz, hogy az írók jól ki tudják bontakoztatni az adottságukat.
Köszönöm a felkérést és a remek kérdéseket! :)
Én köszönöm, hogy beszélgettél velem. Akit esetleg
érdekel az írónő könyve, azok többet megtudhatnak rólat:
A Névteleneket pedig, többek közt, itt tudjátok
beszerezni:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése