M. G. Brown írónő, a Rózsaszirmok – sorozat szülőanyja
már több kötetet tudhat a háta mögött. Romantikus fantasy története egy nagyobb
olvasóközönséget vonz, ám ennél sokkal több rejlik a szerzőben. A következő
percekben beszélgetünk majd az írás fényes és árnyaltabb oldaláról, a
felelősségvállalásról és arról, hogyan befolyásolja egy szerző a saját és mások
életét!
Bella: Azt, hogy miért kezdtél el írni, már biztosan sokan
kérdezték tőled. Viszont azt, hogy miként, szerintem
már kevesebben! Hogyan emlékszel vissza
az első próbálkozásaidra?
M.G.B.: Az első próbálkozások valójában nem próbálkozások voltak.
Habár nem kérdezted, de azért én elmondom, hogy már nagyon kicsi koromban,
általános iskola alsó osztályában írogattam, de ez még játék volt, nem tudatos
tevékenység. Eleinte a plüss állataim életéről készítettem történeteket.
Lényegében ez egy PPT dokumentum volt, több ezer diával, és minden napra jutott
valami „hír”, amit meg kellett osztanom a számítógépemmel. Eközben folyamatosan
írtam verseket, de ez sem volt tudatos. Egyszerűen csak élveztem csinálni, és
jött magától. Persze, naplót is írtam, meg mindenféle kis gyerekes bugyutaságokat.
Végül ez odáig fajult, hogy újságírásból diplomáztam, de ez már egy másik
történet. Regényt írni egyébként főiskolás koromban kezdtem el, de ekkor sem
azért, hogy „író legyek”, csak elszórakoztattam magamat.
Bella: Mit gondolsz, a szakmád, mint újságíró, milyen hatással
volt a regényeid születésére?
M.G.B.: Hű, ez egy nagyon jó kérdés. Szerintem olyan téren nagy
hatással volt, hogy minőségi szöveget tudjak világra hozni. Most belemehetnék,
hogy stilisztikából stb. sok mindent megtanultam, amit nyilvánvalóan magamtól
nem tudtam volna, de az egyszerűség kedvéért inkább azt mondom, hogy az írás
technikai, tanulható részét eléggé készség szintre fejlesztette a főiskola. Azért
fantáziát nem mellékelt hozzá, az már a saját-, illetve a családom érdeme, mert
nekem még mesélt a nagymamám, nekem még vetített anyukám a falra, és így
tovább. Viszont, amiben az újságírói végzettség sokat segített, az az önbizalom
volt. Általános iskolás koromban sem voltam egy imádott, agyonpallérozott
kisdiák, de középiskolás koromban kaptam egy olyan osztályfőnököt, aki
egyáltalán nem értett meg engem, és a béka hátsója alá nyomta az önbizalmamat,
a magamba vetett hitemet. (Szerencsére negyedikre megszabadultam tőle.) Szóval,
eléggé önbizalomhiányosan indultam neki a felsőfokú tanulmányoknak, eleve csak
anyukám nyomására vállaltam be, végül akkora löketet kaptam a tanáraimtól,
azzal, hogy mindig a legjobbak között emlegettek, hogy el mertem kezdeni
regényt írni, önmagam szórakoztatására. Azért valahol borzasztó, hogy egy tanár
képes annyira elnyomni egy diákot, hogy az még önmaga örömére sem mer alkotni,
mint ahogy velem is történt anno, és lenyűgöző, hogy egy másik viszont képes
kicsalogatni a tehetséget a diákjából, pusztán csak elismeréssel és néhány
biztató szóval. Hogy konkrétan a kérdésre válaszoljak: Ha nem tanultam volna
újságírást, sosem születtek volna meg a regényeim, mert nem lett volna hitem
ahhoz, hogy akárcsak önmagam kedvéért megírjam őket.
Bella: Írás közben mi az, ami a leginkább felvillanyoz?
M.G.B.: Maga az, hogy írhatok. Imádok a saját fejemben kalandozni.
Jobban élvezem, mint bármi mást az életben.
Bella: Sok szerző
szereti kilátástalan helyzetbe hozni a karaktereit. Te hogyan vélekedsz erről: szereted, ha nem
egyszerű az életük?
M.G.B.: Szerintem, ha
egyszerű lenne az életük, unalmas lenne a történet. Szeretem őket „kínozni”, mert
ez elengedhetetlen ahhoz, hogy személyiségfejlődésen menjenek keresztül.
Egyébként ez igaz a való életre is. Ahogy öregszem (vagy korosodom, mert a nők
ugyebár nem öregszenek ), egyre jobban érzem, mennyire jót tesz az embernek
egy-egy nehéz időszak. Most már a legnehezebb helyzetekre is úgy gondolok, hogy
ez csak egy fejezet, amin túl kell esni, hogy előrébb jussak önmagam
sztorijában. Mostanában sűrűn mondom magamnak: Egyszer ez is múlt lesz, ez csak
egy fejezet…
Bella: Már-már a védjegyeddé vált, hogy a szereplőid nem rejtik véka alá a
véleményüket. Mikor megjelent az első regényed, nem tartottál a fogadtatástól?
Esetleg kaptál már ezért negatív kritikát?
M.G.B.: Persze, hogy kaptam. Voltak, akik kritizálták a „ronda
beszédet”, de én ezzel úgy vagyok, hogy igenis vannak olyan helyzetek, amikor
az ember elkáromkodja magát, illetve (és ezt még tanultuk is ), vannak azok az
esetek, amikor kell az a durva, obszcén megnyilvánulás, hogy nyomatékosítani
tudjuk a mondanivalót, illetve átadjuk a hangulatot, hitelesek legyünk. Nyilván
nem folyik a mocsok a könyvekből, de kinek-kinek mit bír el az ingerküszöbe.
Egyébként én magam sem rejtem véka alá a véleményemet. Hangos vagyok, szókimondó
és sokszor végtelenül szemérmetlen. De nekem a társaságom is ilyen, ami azt
jelenti, hogy nem vagyok egyedül, így pedig nyilvánvalóan a könyvek is
megtalálják a maguk közönségét. Szerencsére sokan szeretik őket, és nagyon
sokan épp azért, mert nem virágnyelven íródtak. Ami az első könyvem, a Kavargó
Rózsaszirmok megjelenését illeti… Inkább attól tartottam, hogy hogyan fog
reagálni a tágabb környezet. Kis településen lakok, és egy ideig úgy voltam
vele, hogy mindenki engem fog majd nevetni, mert könyvet kiadni olyan
„nevetséges dolog”. Aztán elengedtem ezt a félelmemet, nyilván a
személyiségfejlődésem következtében, de azóta sem nevetett ki ezért senki. Vagy
ha igen, én nem hallom.
Bella: Neked melyik a kedvenc részed a sorozatodból és miért?
M.G.B.: Én mindegyiket egyformán szeretem, mert mindegyikre úgy
tekintek, mintha a gyermekem lenne. (Az is.) Viszont látom a hibáikat is –
akárcsak a jó szülő –, egyáltalán nem vagyok elfogult. Kedvencet nem tudok
mondani, de a Csak egy pillantás volt (ami a sorozat spin-off kötete) írását
élveztem a legjobban, mert az a 20. század elején játszódik, és ahhoz
nagyon-nagyon sokat kellett kutatni, hogy hitelesen tudjam megjeleníteni az
adott kort. Illetve a történelmi kor sajátossága miatt nagyon erősen ki
lehetett domborítani az egyik kedvenc témámat: A női emancipáció, egyenjogúság
stb.
Bella: Ha jól tudom, egy új történeten dolgozol; erről mit lehet tudni?
M.G.B.: Elég sok új történeten dolgozom, szóval jól is tudod, meg
nem is. Ha a Szerelempróbára gondoltál, az egy, a Rózsaszirmoktól teljesen
független történet. Rómában játszódik, napjainkban, egy színésznő és egy
mesterséf életéről szól, akiknek megannyi nehézségen kell átmenniük életük
során. Ez egy new adult történet, de emellett romantikus, egy kicsit lélektani,
elég komoly témákat boncolgat. Egyébként most fog megjelenni a Könyvfesztiválra.
Emellett van még nagyon sok történetem, többek között persze a Megbűvölt
Rózsaszirmok is készül, ami a Rózsaszirmok fősorozat lezáró kötete, és az
Éjsötét Rózsaszirmok, ami az előzménytrilógia lezáró kötete. Valamint írom a
Sorsokat, ami szintén egy Rózsaszirmok spin-off, akárcsak a Lélekcsomó, a Lady
Emily nagy napja, a Lady és a Lord, valamint az Ándungos Márkiné is. A Sallyt és
a Kisasszonykákat említettem már? (Ezek mind spin-off kötetek.) Ezek mellett
pedig van egy nagyon új projektem, a Ki vagyok én? címre hallgató regény, ami
egy olyan lányról fog szólni, akit az édesapja gyermekkorában elrabolt, és
sok-sok éven át bezárva tartott, illetve már csaknem készen van, a Kárhozz el
velem! című regényem, ami pedig egy gyógyszerfüggő, depressziós hölgyemény, és
egy súlyos terheket cipelő úriember kálváriájáról fog szólni. Ez utóbbi
szerintem egy elég rázós könyv lesz, mind nyelvezetileg, mind történetileg. Mindezek
mellett pedig készül egy „négykezes” is egy író barátommal, de arról egyelőre
nem beszélhetek.
Bella: Volt már rá példa, hogy felismertek nyilvános helyen? Ha
igen, pozitív vagy negatív élményként élted meg?
M.G.B.: Volt, de csak „bennfentesek”, értsd bloggerek és írók.
Szerintem ez egy pozitív dolog, egyiket sem éltem meg negatív élményként.
Egyszer volt ciki, amikor egy illető hosszan csacsogott velem, de mivel soha az
életben nem láttuk még egymást, fogalmam sem volt, hogy ki ő, ő viszont tudta,
hogy ki vagyok én, mert – mint utóbb kiderült –, jóban voltunk (vagyunk) neten.
Bella: Mi a véleményed arról, hogy az olvasók néha támadják
egymást a véleménykülönbségek miatt? Hogyan szoktál ennek gátat szabni?
M.G.B.: Szerintem ez butaság. Ennyire nem szabad elvakultnak lenni.
Én egyébként ezekbe a dolgokba nem szoktam beleállni. Nálam még komolyabb
incidens nem történt (incidens sem, szerintem), de ha lenne ilyen, biztosan nem
folynék bele.
Bella: Neked is van olvasói csoportod, illetve írói oldalad is,
melyeket sokan követnek. Mennyire
figyelsz arra, hogy az általad közölt posztok hogyan befolyásolhatják azokat,
akik olvassák?
M.G.B.: Nem törődök ilyesmivel. Felnőttek az olvasóim, vagy közel
felnőttek, akik szerintem már el tudják dönteni, hogy egy adott posztot
szeretnének-e tovább olvasni, vagy sem. Egyébként, mivel én nem vagyok erotikus
író, talán kicsit könnyebb dolgom van, mert nem kell olyasmire figyelnem, hogy
a +18-as részeket elbírja-e a Facebook, vagy sem. Inkább arra figyelek, hogy ne
osszak meg olyan részleteket a történetekből, amik a kelleténél több spoilert
jelentenének, illetve próbálok olyan részleteket közkinccsé tenni, amik engem
megnevettettek írás közben, mert az élet sokszor nagyon nehéz, nem ritkán
szomorú, és én szeretnék egy pici boldogságot, vígságot, örömet csempészni még
azok hétköznapjaiba is, akik esetleg nem olvasták a sorozatot, de egy-egy
részletért beugranak a csoportba.
A magazin nevében további sok sikert kívánok!
Az írónő hivatalos oldala:
Facebook
Csoportja:
M.G.Brown irományai
M.G.Brown irományai
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése